Työaika- ja palkkatilastotutkimuksia Tämä sivusto on yksi uusi kanava jakaa oikeata, tilastoihin perustuvaa tietoa miesten ja naisten työajoista ja palkoista. Olen ensimmäinen suomalainen tutkija, joka on tehnyt palkkavertailut ILO 100-sopimukseen perustuen "sama palkka samanarvoisesta työstä". Aikaisemmat palkkavertailut on tehty ilman samanarvoisen työn huomioonottamista, jolloin ne ovat jääneet ansiotasovertailuiksi.

Kaikki blogit puheenaiheesta Polttoainevero

Hallituksen veronkiristyksillä ja sanktioilla kiire - helpotuksilla taas ei

Budjettiriihessä ollaan erikoisella tavalla tekemässä verojen kiristyksiä ensi vuonna, mutta helpotukset tulevatkin voimaan vasta vuonna 2020 seuraavalla hallituskaudella. Tämä on ollut hallituskaudella useasti tapana - vaikkapa aktiivimalli laitetaan sanktioineen voimaan kiireellä siten, etteivät kohteet edes lain tulessa voimaan tiedä kuinka toimia.

Hallitus ei muista edes omia lupauksiaan – veronhimo on hallituksessa kova

Perussuomalaiset kysyivät eilen suullisella kyselytunnilla hallitukselta, aikooko hallitus laskea polttoaineveroa. Omasta mielestäni hallitus pettää antamansa lupaukset polttoaineveron alentamisesta, kun se ei näin tee.

Hallitus on aikaisemmin luvannut, että polttoaineveron laskemista harkitaan, jos raakaöljyn hinta nousee yli 80 dollarin barrelilta, kuten nyt on käynyt. Valtionvarainministeri Petteri Orpo kuitenkin totesi, että tällaisia toimia ei ole hallituksen listalla.

Väyläyhtiö (Live) olisi subventioautomaatti elinkeinoelämälle

Jo poisvedetyn Liikenneministeriön selvityksen 1/2017: Parempia väyliä – sujuvampaa liikennettä. Selvitys liikenneverkon kehittämisestä liiketaloudellisesti: Liikenneverkkoyhtiö (Live) läpikäyminen on edelleen tarpeen, sillä asiat tulevat eteemme vielä tavalla tai toisella.

Selvityksen alkuosassa todetaan, että valtion budjettikäytänteiden puitteissa väylien ylläpito ja kehittäminen ei onnistu tarkoituksenmukaisesti, vaan on perustettava erityinen yhtiö joka omistaa väylät ja kerää käyttäjiltä maksuja niiden ylläpitoon. Sitten todetaan yhtiön toiminnasta:

Paljon ajavat ja raskas liikenne hyötyvät väyläuudistuksesta

Tieliikenteen uudistushanke oli mahdottoman tehtävän edessä, selvityksen tiedotustilaisuudessa Anne Bernerin mukaan reunaehtoina oli, ettei mikään muutu. Lisäksi uudistuksen pontimena ja rajoitteina tuntuvan olleen muodollis-juridiset seikat, jotka saavat insinöörinveren kiehumaan.

Ensinnäkin on masentavaa, etteivät valtion budjetointikehykset mahdollista liikekirjanpidon kaltaista toimintokohtaista tarkastelua. Jos näin on, silloin väyläyhtiön perustaminen on tarpeen.

Valtion budjetti 2017, verotus, eläkeläiset

Hallitus on keventämässä kansalaisten tuloverotaakkaa. Tällä kerralla se koskee myös eläkeläisiä. Eläkeläisetkin ovat saamassa 0,6%:n prosenttiyksikön verohyödyn tuloistaan. Keskivertoeläkeläiselle tämä tarkoittaa vajaan 100 euron ostovoiman kasvua vuositasolla, eli vajaan kympin kuussa.

Monikulttuurisuus on rikkautta, josta pitää maksaa EU:lle bensaveroa.

Yleisessä tiedossa on, että EU on erilaisissa kriiseissä rämpivä Euroopan maita kurjistava instituutio, jonka johtajat elävät todellisuudesta irtaantuneina liittovaltiounelmissaan. Tätä perustellaaksen ei lisää todisteita kaivata. Niin surkeaa on ollut eurokriisin ja turvapaikanhakijatsunamin hoitaminen.

Autoilijan mitta tuli täyteen

Juha Sipilä on ehdottanut uutta veroa yksityisautoilijoille. (1.) Valtio kerää polttonesteistä tällä hetkellä energiaveroa ja arvonlisäveroa, ja Sipilän mukaan polttonesteisiin pitäisi saada uusi veromomentti, josta kerättäisiin n. 150 milj € vuodessa, sen ollessa viisi senttiä per litra.

Tierahat on otettava ratahankkeista

Nykyisin sekä asfaltti- että sorateiden kunto on hälyttävä. Kunnossapidon vähyys uhkaa jo murentaa teiden rakennekerroksia, jolloin joudutaan kalliisiin perusparannuksiin. Tämä maksaa enemmän kuin järkevä kunnossapito. Tieliikenteen verot ovat 8 miljardia euroa. Tiestön rakentamiseen ja kunnossapitoon käytetään vain 2 miljardia euroa.

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilän ehdotus ylimääräisestä polttoaineverosta (Uusimaa 21.3.2015) ei ole kannatettava. Polttoaineessa on jo nykyisellään veroja 68%. Veroja ei pidä lisätä. Väliaikaisesta verosta tulee varmasti pysyvä.

Autovero

Varma vaaliaihe on autoveron alennuspyrkimys, mitä kaikki puolueet tuntuvat kannattavan. Torstain Ylen aamu-tv:n perusteella kaikki puolueet kannattavat myös ammattiautoilijoiden tukemista.

Markkinataloudessa on terve aiheuttamisperiaate: käyttäjä maksakoon. Tästä sitten poiketaan kulloinkin asiaan kuuluvalla tekosyyllä.

Polttoaineen korkea verotus, hyöty vai haitta???

Polttoaineiden verotus lähti euron tulon myötä rankkaan nousuun. Tämä polttoaineen hinnan nousu on mielestäni ollut todella haitallista ainakin täällä pohjoisen suunnalla, jossa siirtymämatkat ovat pitkiä ja monien työpaikat, kaupat, koulut, hoitopaikat tai terveydenhuoltopalvelut ovat mahdollisesti jopa kymmenien kilometrien päässä.

Polttoaineveron laskeminen olisi mielestäni yksi keino helpottaa ihmisten elämää, sekä vilkastuttaa yritysten toimintaa ja näin ollen lisätä mahdollisia työpaikkoja.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä