Sukupuolineutraali mainonta katoaa?
Pari viikkoa sitten kirjoitin mainonnasta, joka ei ole sukupuolineutraalia vaan sisältää piilomerkityksiä. Annoin pari esimerkkiäkin, kuinka miestä saa mätkiä psyykkisesti mainoksessa, mutta naisten mätkintä tulkittaisiin pahoinpitelyksi.
http://paulisumanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269083-tasa-arvoa-myos-main…
Kun näin talvella on aikaa jopa tv:n katseluun, uusia epäneutraaleja piilomerkityksellisiä miehiä mollaavia mainoksia löytyy tämän tästä. Pari lisäesimerkkiä:
1. Kinder-muna -mainoksessa tyttö kysyy isältä: "Miksi miehet eivät itke?". Ja isä vastaa: "Miehet eivät itke, koska miehillä ei ole tunteita."
Tätä ei kyllä ole todistettu tieteellisesti. Toki feministitutkijat sanovat, että miehet hakkaavat naisia työkseen, mutta en pidä naistutkimusta tieteenä.
2. IKEA-mainoksessa poika ja tyttö tyttö tulevat kotiin. Mainoksessa poika riisuu vaatteensa sisällä kävellessään ja heittää ne lattialle. Tyttö menee IKEA-vaatteiden säilytystuotteiden luo ja pistää vaatteet niihin.
Naiset ovat siistejä, miehet sotkuisia tämän mainoksen mukaan! Miten on todellisuudessa? Naissiivoojat uimahalleissa ja ravintoloissa eivät pidä pidä naisten vessoja sen siistimpinä käytön jäljilta kuin miesten vessojakaan. Siisteys riippuu paljonkin koti- ja koulukasvatuksesta. Jos äidit, isät tai opettajat (joista valtaosa on naisia) antavat erilaisen siisteyskasvatuksen pojille ja tytöille, on asiaan puututtava.
Lienet sukupuolesi vanki. Olisiko tasa-arvoaktivistin syytä nähdä henkilöitä sukupuolten sijaan?
Mitäpä jos sinäkin vastustaisit esimerkiksi parisuhdeväkivaltaa edes yhden blogin verran mainitsematta feminismiä tai muutakaan vastakkainasettamista. Voisit ymmärtää, ettei tasa-arvoyhteiskunta perustu sukupuolten vastakkainasettelusta vaan yksilöitä vertaamalla.
Tasa-arvotyössä yksi elementti toki on esimerkiksi myös sukupuolten välisten erilaisten ansaitsemismahdollisuuserojen kompensoiminen. Mutta tarkastellessa kaikkea mahdollista ympärillämme pelkästään sukupuoli-ideologian läpi, katsanto väkisinkin vääristyy. Blogi oli hyvä esimerkki siitä.
Ilmoita asiaton viesti
”Voisit ymmärtää, ettei tasa-arvoyhteiskunta perustu sukupuolten vastakkainasettelusta vaan yksilöitä vertaamalla.”
Kyllä minä ymmärrän, mutta saatko feministit ymmärtämään sanomasi? Jos saat, minua ei tarvita vastavoimaksi ja luovun vastustamasta miesten ja naisten välistä epätasa-arvoisuutta ja keskityn yksilöiden väliseen vertailuun.
Jos luet blogini tarkkaan ja ajatuksella, olen useinkin sanonut, ettei vertailuita (edes palkkavertailuita) pidä tehdä keskiarvoina koko populaatiosta. ”Palkkaerokin” katoaa, kun valitsemme taustamuuttujiltaan tasa-arvoiset ryhmät tai yksilöt vertailuun. Eihän vuodessa tule kuin alle 100 tasa-arvotutkimuspyyntöä tasa-arvovaltuutetulle eivätkä ne kaikki ole naisilta. Minä en ylläpidä myyttiä palkkasorrosta, koska sitä ei ole todistettu olevan yksilöiden eikä ryhmien välillä.
Mitä tulee väkivaltaan, en sulata sitä, että vain miehiä syyllistetään lähisuhdeväkivallasta, viimeksi tasa-arvovaltuutettu. Kun kerran psykologian ja psykiatrian asiantuntijat sanovat, että lähisuhdeväkivaltaa esiintyy suunnilleen tasan, minä katson oikeudekseni oikaista, että myös naiset ovat väkivaltaisia, vaikka se on tabu feministeille. Tuomitsen yhtä lailla miesten kuin naistenkin tekemän väkivallan. Eikö se ole tasa-arvoisempaa kuin se, että tuomitaan vain miesten tekemä väkivalta?
Itse olen ollut täysin väkivallaton 76 vuotta vaikka olen saanut erikoiskoulutuksen äänettömään ja aseettomaan tappamiseen 55 vuotta sitten. Ei ole ollut tarvetta osoittaa taitojani, vielä.
Ilmoita asiaton viesti
”Mitä tulee väkivaltaan, en sulata sitä, että vain miehiä syyllistetään lähisuhdeväkivallasta, viimeksi tasa-arvovaltuutettu.”
Minusta lähisuhdeväkivallasta tulee puhua nimenomaan sukupuolettomana esiintymänä. Puolisoiden ja uhrien sukupuoli on täysin toissijaista. Luulen, että lähisuhdeväkivaltaa tapahtuu myös sateenkaariparien, niin mies- kuin naisparienkin osalta. Mutta väkivallan, kuten siivottomuuden tai älykkyydenkään esiintymistä ei pidä esitellä sukupuolia erottavana asiana.
Ymmärrän, että pidät itseäsi feminismin vastavoimana. Minusta sellaista ei tarvita. Itse näen feminismin sovinismin vastavoimana. Ja kaikkihan paheksumme sovinismia, miksemme niin muodoin feminismiäkin.
Tasa-arvotyö on oikeaa tasa-arvotyötä, kun teemme sitä kaikki yhdessä.
Ilmoita asiaton viesti
”Mitäpä jos sinäkin vastustaisit esimerkiksi parisuhdeväkivaltaa edes yhden blogin verran mainitsematta feminismiä tai muutakaan vastakkainasettamista.”
Palataan tähän asiaan heti, kun vallitseva diskurssi on jotain muuta kuin parisuhdeväkivalta=suomalainen sikamies hakkaa kännissä vaimon ja lapset.
”Voisit ymmärtää, ettei tasa-arvoyhteiskunta perustu sukupuolten vastakkainasettelusta vaan yksilöitä vertaamalla.”
Hehe. Tasa-arvokeskustelua on jostain syystä haluttu juurikin käydä rakentamalla sukupuolten (tai oikeastaan kaikki muut sukupuolet vastaan patriarkaattisiat) vastakkainasettelua. Sopii mainiosti, että siirrytään yksilötasolle. Koskas feministit tulevat mukaan?
Ilmoita asiaton viesti
Ne yritykset, jotka ovat ryhtyneet tukemaan jotain tiettyä poliittista linjaa ovat kyllä lopuksi huomanneet, että sen tunnelin päässä ei ole kuin konkurssi. Siitähän tulee se ”Get woke, go broke”.
https://knowyourmeme.com/memes/get-woke-go-broke
Ilmoita asiaton viesti
Katsoin tuon Ikea-mainoksen Youtubesta, ja minun silmiini se mainoksessa esiintynyt, vaatteiden lattialle heittäjä on tyttö.
Itse en muuten edes katso mainoksia, mutta olen katsonut Youtubesta tai iltapäivälehdistä, jos TV:ssä on näytetty ”kohua aiheuttavia” mainoksia. Esimerkkinä Gilletten uusin mainos Yhdysvalloissa.
Ilmoita asiaton viesti
Voi kunpa olisit pistänyt verkko-osoitteen mukaan, niin olisin katsonut minäkin. Itse en katso suoralla silmällä mainoksia, vaan teen jotain ”hyödyllisempää” mainosten aikana, kuten luen lehteä, surffaan kännykällä YLE:n uutisia jne.
En löytänyt Youtubesta sitä mainosta, jonka näin syrjäsilmällä. Jos en näe sitä uudestaan, uskon omaan tulkintaani. Jos näen sen uudestaan, vaihdan tietysti kantaani, jos olen väärässä. En ole änkyrä, niin kuin jotkut feministit ovat.
Ole hyvä ja anna Youtube-osoite, itse en keksinyt sellaisia hakusanoja, jolla mainos olisi löytynyt.
Ilmoita asiaton viesti
Hakusanalla Ikean youtube-kanavalla:
https://www.youtube.com/watch?v=4s6XgQrgcBU
Tässä ainakin toteutuu kuvailemasi tilanne, jossa käytetään Ikean vaatteidensäilytystuotteita, paitsi että takin jättää lattialle tyttö, eikä poika. Mikään muukaan tänä vuonna kanavalle lisätty video ei sisällä tilannetta, jossa poika jättäisi vaatteet hujan hajan. Linkkaa, jos sellainen Ikean kanavalta löytyy.
Kinder-mainosta en ole nähnyt, mutta kiinnostaisi tietää, korjataanko tämä isän väittämä mainoksessa. Muutenkaan tämä Kinder-mainos ei kuulosta syyllistävältä, kuten esim. Gillette-mainos.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo mainos menee kuvailemallasi tavalla. Eikä siinä esiinny poikaa. Tytön isä kerää vaatteet lattialta.
Mutta tuskin mainos toimisi sukupuolet toisinpäin. Eli poika heittää vaatteet lattialle ja äiti kerää ne pois. Poika olisi huonotapainen, koska teettää äidillä lisätyötä. Kun isä kerää lasten vaatteet, hän on sen ansainnut, vai kuinka?
Sitten on uusi Saldo-mainos. Siinä poika sanoo näyteikkunan edessä (kultasepänliike?) tytölle: ”Rakastan sinua ikuisesti”. Tyttö katsoo näyteikkunaan ja vastaa: ”Mahtaako sinulla saldo riittää?” tms.
Tämä kuvaa tosielämän tilannetta. Nainen voi edellyttää mieheltä rahaa parisuhteen solmimiseksi.
Entä mainos toisinpäin? Tyttö sanoo pojalle: ”Rakastan sinua ikuisesti.” Ja poika vastaa: ”En huoli sinua, jos sinulla ei saldo riitä.”
Ei taitaisi olla hyväksyttävää. Miehen tulee katsoa vain naisen luonnetta ja ulkonäköä, ei rahaa. Eikä feministien mielestä edes ulkonäköä saa katsoa.
Ilmoita asiaton viesti
En nyt pysy kaikkien ajatustesi perässä. Eikö tuo olisi perinteinen näkemys tilanteesta? Poika sotkee ja äiti siivoaa. En osaa sanoa, miksi mainoksessa sukupuolet on valittu näin. Ehkä mainostaja halusi promota miesten osallistumista kodinhoitoon ja lasten kasvatukseen, kun se on nykyään trendikästä.
Saldo-mainos tulee vastaan MTV:n netissä. Mainos on tarkoituksellinen kärjistys. Tunnistan esittämäsi ongelman, mutta voisiko mainosta pitää liioittelunsa vuoksi huumoriin käärityksi kritiikiksi tätä tosielämän tilannetta kohtaan?
Uuno Turhapuro muuten toimi samoin kuin mainoksen nainen. Oli vaihtamassa vaimonsa keneen tahansa kauniimpaan ja ennen kaikkea rikkaampaan. Mainoksen mies ei ole mikään ilmiselvä hamppari. Muistaakseni he vaikuttavat aivan tasaveroisilta, mutta voin muistaa väärin. Kaikki varmaan ymmärtävät, kumpi hahmoista on ”onnenonkija”, johon ei halua samaistua.
En usko, että Suomessa tilanne on sellainen, että päinvastaista mainosta ei voisi tehdä, eikä siinäkään tapauksessa huutoäänestys olisi oikea keino mainoksen ”hyväksyttävyyden” arvioimiseksi. Mielestäni mainos on nykyisenään stereotyyppinen, joten uskon feministien pitävän sitä ”ongelmallisena” jo nytkin.
Piilomerkityksiä mainoksista toki löytää, jos niitä etsii. Kuinka moni niitä löytää, mutta jättää huomiotta? Kuinka moni ei huomaa, mutta omaksuu piilotetun merkityksen ja muuttaa ajatteluaan ja toimintaansa sen mukaan? Eli toisin sanoen, ovatko piilomerkitykset tehokas tapa vaikuttaa?
Mainosten tarkoitus on kiinnittää katsojan huomio, vaikka sitten ärsyttämällä. Nyt olen antanut niille jo liikaa aikaani kirjoittamalla niistä tänne.
Ilmoita asiaton viesti
Sanot ”Mainosten tarkoitus on kiinnittää katsojan huomio, vaikka sitten ärsyttämällä.”
Vaimoni oli aikoinaan mainostyössä. Hän testasi mainoksia kotona minulla, mutta hän lopetti sen heti, koska minulle ei mikään kelvannut. Hän sanoi, ettei mainoksia tehdä minunlaiselleni vaan suurelle yleisölle eli keskiverto- ja sitä tyhmemmälle yleisölle. Mainoksen teho perustuu sen huomioimiseen, joka voidaan saavuttaa sekä hyvällä että pahalla. Eikä mainostajan myynnin kannalta ole väliä, kummalla tavalla huomioitavuus saavutetaan.
Silti toivon mainosten olevan sukupuoliltaan käännettävissä.
Ilmoita asiaton viesti
[…] Sukupuolineutraali mainonta katoaa? | Uusi Suomi Puheenvuoro – Kinder-mainosta en ole nähnyt, mutta kiinnostaisi tietää, korjataanko tämä isän väittämä mainoksessa. Muutenkaan tämä Kinder-mainos ei kuulosta syyllistävältä, kuten esim. Gillette-mainos. […]
Ilmoita asiaton viesti