Työaika- ja palkkatilastotutkimuksia Tämä sivusto on yksi uusi kanava jakaa oikeata, tilastoihin perustuvaa tietoa miesten ja naisten työajoista ja palkoista. Olen ensimmäinen suomalainen tutkija, joka on tehnyt palkkavertailut ILO 100-sopimukseen perustuen "sama palkka samanarvoisesta työstä". Aikaisemmat palkkavertailut on tehty ilman samanarvoisen työn huomioonottamista, jolloin ne ovat jääneet ansiotasovertailuiksi.

Tasa-arvoa myös mainontaan!

Mielestäni mainonta on silloin tasa-arvoista, jos mainoksen miesoletetut ja naisoletetut henkilöt voi vaihtaa keskenään mainoksen muuttumatta ihmisten silmissä.

Esimerkki 1:  Näitte varmaan viime vuonna Instrumentariumin mainoksen, missä mainostettiin, että silmälasien ostaja saa toiset lasit kaupan päälle. Nainen kävi Instrussa ja osti uudet lasit itselle ja toi kotiin toiset lasit miehelle. Mies heitti vanhat lasit pois, pisti uudet lasit päähänsä, katsoi naiseen ja totesi mielessään, että tuonko näköisen huuhkajan kanssa minä olen elänyt, oli tyytymätön näkemäänsä, nousi ylös, pakkasi matkalaukkunsa ja poistui ulko-ovesta ikuisiksi ajoiksi itse ammutun hirven pää kainalossa.

https://

Esimerkki 2: Oikotien "Kun aika on" -mainos tältä vuodelta. Nainen tulee kotiin, yrittää avata ulko-oven, mutta huomaa, että avain ei sovi enää lukkoon. Hän astuu taaksepäin ja näkee miehen ikkunassa. Mies hakee naisen vaatteet ja heittää ne ulos pihalle ikkunasta. Naisen "aika on" etsiä uusi kämppä.

https://

Jos ette ole nähneet kuvaamiani mainoksia, vaan alkuperäiset mainokset, jossa sukupuolet olivat toisinpäin, pitää ajatella, myykö mainos, jossa nainen "pahoinpitelee" miestä  paremmin kuin sellainen mainos, missä mies "pahoinpitelee" naista. Onhan se psyykinen pahoinpitelykin väärin, joidenkin tutkijoiden mielestä jopa pahempaa kuin fyysinen pahoinpitely. Miestä voi kohdella mainoksessa kaltoin. Voiko naista tasapuolisesti? Nämä mainokset haiskahtavat kiihottamiselta kansanryhmää kohtaan piilotajuisesti.

Odotelenkohan turhaan Instrumentariumilta ja Oikotieltä heidän mainoksilleen meille miesoletettuille suunnattuja käänteismainoksia?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mitenkäs olisi sitten Erinin menestyslaulu "Vanha nainen hunningolla" muutettuna muotoon "Vanha mies hunningolla" kuvaten avioliitossa olevan eläkeläispapparaisen nautiskelua kiihkeässä sessiossa 16-vuotiaan neitosen kanssa samalla vertaillen kuinka paljon parempaa on tarjolla kuin kotona?

Erinin sanoitus sai ainakin kehuja osakseen, mm. Katri-Helena Vain Elämää ohjelmassa ylisti kuinka hyvin siinä on osattu kuvailla naisen tuntoja.

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

Iskelmäteksteissä kuvataan reaalimaailmaa. Reaalimaailmassa naiset valitsevat seurustelukumppanin, he "ottavat" kenet haluavat. Kansankielellä kysytään: "Ottiko Anna sen Oton miehekseen?" eikä siinä ole mitään ihmeteltävää. Jos mies valitsee, kyseessä on muiden naisten mielestä halveksittava nainen, ellei peräti prostituoitu tai sellaiseen verrattava nainen. Eikös se vanha venäläinen sananlasku mene: "Nainen on naiselle susi".

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Näköjään löytyi tuosta kirjoittamastani julkaistu versiokin:
https://www.ruutu.fi/video/2669028

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Toki Sumasella on pointti siinä, että asetelma toisin päin käännettynä ko. mainokset eivät kovin montaa hetkeä ehtisi vanhentua ennen some-lynkkausta.

Silti toivoisin, että tällainen suhteellisuudentajunsa kadottaneiden kitinä jätettäisiin väliin. Pahoinpitely ja kiihottaminen kansanryhmää vastaan. Just.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

On sen verran hyvä juttu, että pitää pistää twitteriin.

Itse toki kannatan tasa-arvoa ja joissakin tapauksissa on paikallaankin, että naiset saavat etuoikeuksia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Eikös tuon jälkimmäisen lauseen "ja"-sanan sijasta siinä pitäisi olla "mutta"-sana, jotta ajatus olisi looginen?

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Sitten kommentti olisi looginen, mutta se ei olisi looginen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #8

No ainakaan sitten se ei olisi looginen ja ei looginen. ;)

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Ehkä asia kuitenkin tuli ymmärretyksi. Tässä kävi niin, että ajatus katkesi, mutta kirjoitus jatkui.

Mutta voidaanko naisille sallia jotain etuoikeuksia? Lähinnä ajattelen vaikka raskaiden taakkojen nostamista. Toki pienikokoinen mies on varmaan rotevaa kaksimetristä naista heikompi.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #10

Niin, eikä miehenkään ole pakko nostaa raskaita taakkoja. Jokainen voi työnsä itse valita.

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen Vastaus kommenttiin #11

Painavien taakkojen jatkuvaan nostoon on ergonomiamääräykset. Aikaisemmin Työterveyslaitoksella tai työsuojeluhallinolla oli säännöissään kilorajatkin: Naiset 15 kg, alle 18-vuiotiaat miehet 20 kg ja aikuiset miehet 25 kg. Nykyisin kilorajat on tietääkseni poistettu ja säännöissä sanotaan sama asia peitetysti.
https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/fyysinen-kuormit...

Siellä sanotaan: "työntekijän henkilökohtaiset ominaisuudet"
Naisten suurten lihasten kapasiteetti on keskimäärin 60 % miesten vastaavasta, joten nuo kilorajat ovat edelleen voimassa. Sementtisäkkien koko muutettiin aikanaan 25 kiloon juuri ergonomiamääräysten vuoksi. Eli niitä naiset eivät saa nostella jatkuvana työnä. Se on miesten hommaa, vaikka tuskin näkyy rautakauppojen miesten palkoissa.

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen Vastaus kommenttiin #13

Ihan samaa katselin työsuojeluasioista. Jotenkin oli juurtunut mieleen nuo kilorajat. Tulee tässä hyvää kertausta työsuojelumääräyksiin, vaikka eläkeläinen ei niitä tarvitse.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Ei menisi kauan kun Feminstit ynm. muut olisivat kimpussa jos noin tehtäisiin mainokset! Harmi vaan, vaikka nykyaikana olisikin tarvetta!

Mieti mikä älytön lynkkaus ja tuomiot jne tulisi tuosta esimerkki 1:sestä..
Mies olisi sovinisti, sika. Instrumentariumin mainospäälikkö saisi potkut alleaika yksikön! jne.. ja tosiaan Instrumentarium joutuisi tekemään jonkun nyt naisille lasit -50% kamppanjan. Että pystyvät näyttämään että arvostavat naisia! :D

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Oma "suosikkiongelmani":

Naispuolinen (sukupuoleen nähden keskimääräiset mitat ja ruumiinvoimat) kuljettaja saapuu taksillaan hakemaan miespuolista (sukupuoleen nähden keskimääräiset mitat ja ruumiinvoimat) asiakasta. Viimemainitulla on painava matkalaukku, joka on nostettava auton tavaratilaan. Kuka sen tekee, ja miksi?

Mainonnasta puheen ollen: Lidl on yksi pahimmista akkavalta-aatteen* vyöryttäjistä. Mies esitetään typeryksenä, joka vielä eurovaluutan kaudellakin epäili saksalaisketjussa tarvittavan D-markkoja. Surkeaa, Lidl!

*feminismi

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset