Tarja Halonen ottaa kantaa peruskoulun tasa-arvoon
Vihreä Nainen – lehdessä haastatellaan Tarja Halonen – nimistä henkilöä. Tällä on vankat mielipiteet siitä , että tyttöjä syrjitään koulutuksessa. Seuraavassa lainaus jutusta:
"Mitä jos tyttö ei opi?
Halosen mielestä koululaitoksen pitäisi paremmin ottaa huomioon tyttöjen ja poikien erilaisuus oppijana. Tosin hän oli harmikseen havainnut selvää asenteellisuutta: Jos pojat eivät pärjää koulussa, vian sanotaan olevan järjestelmässä, oppisisällöissä tai opettajissa. Jos taas tytöt eivät opi, vian ajatellaan helposti olevan muka heissä itsessään."
Nyt Tarja ei tiedä, että asia on juuri päin vastoin. Pari vuotta sitten TANE:n järjestämässä tilaisuudessa "Miehet ja tasa-arvo" rohkenin esittää mahdollisia syitä siihen, että pojat viihtyvät tyttöjä huonommin koulussa ja saavat peruskoulussa noin puoli numeroa huonomman keskiarvon kuin tytöt. Kun asia on ollut tiedossa jo koko tämän vuosituhannen, eikö asialle voitaisi tehdä jotain? Mitkään testit eivät ole osoittaneet, että pojat olisivat tyhmempiä kuin tytöt, joten vian koulutustuloksen erilaisuuteen täytyy löytyä jostain muualta. Vaikka tilaisuuden nimi saattoi viitata miehiin, niin tilaisuuden osanottajista noin 80 % oli naisia, näinhän meillä tasa-arvo-ongelmia ratkotaan.
Salin toiselta puolelta nousi tuohtunut naishenkilö, joka mumisi niin nimensä että siitä ei saanut mitään selvää (Elina Lahelma ?, Ritva Jakku-Sihvonen?, en tunne kumpaakaan professoria, joten en tiedä, mutta tilaisuus kyllä videoitiin, joten löytyyhän se puhuja tiukan paikan tullen), joka väitti tutkineensa asiaa perusteellisesti vuosikymmeniä eikä ajatuksella koululaitoksen, opetussuunnitelmien tai opettajien epätasa-arvosta ole mitään perusteita. Syyt ovat pojissa itsessään, ei tasa-arvon puutteessa. Pojat ovat villejä eivätkä jaksa keskittyä ja ovat siten itse syypäitä heikkoihin oppimistuloksiin. Ja kun ne vielä häiritsevät tyttöjen oppimista, se se vasta onkin epätasa-arvoista touhua!
Joten Tarja Halonen voi nukkua yönsä rauhassa. Jos joku hieman koulutuksen epätasa-arvoisuutta epäilisikin, aina nousee kymmeniä "tasa-arvoisia" kiistäjiä jokaista epäilijää kohden ja kääntää asiat päälaelleen.
Vai onko teillä päinvastaisia kokemuksia keskustelusta koulujen tasa-arvosta? Moniko professori on syyttänyt tyttöjä itseään, jos he eivät opi?
Ylellä on mielestäni juuri alle vuosi sitten ollut Helsingin yliopiston psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen kertomassa kuinka tytöt saavat 0,5 arvosanaa parempia tuloksia keskimäärin vain olemalla tyttöjä. Eli poikien arvostellaan eri asteikolla.
Hah! Googlettamalla löytyy Sitran 75 raportti vuodelta 2007, jossa asiaa jo pohdiskellaan. Sivuilta 67 eteenpäin. Ilmeisesti valtio tekee hyviä laadukkaita tutkimuksia, mutta tulokset jotka eivät tue poliittistaideologiaa lakaistaan maton alle. http://www.sitra.fi/julkaisut/raportti75.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Ei tarvitse kuin lukee yliopistojen vanhoja pääsykokeita, niin tajua miten meillä akateemiset valikoituu. Sillä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kokeet perustuvat ulkoaoppimiseen, joka itsestäni on kaukana materiaalin ymmärtämisestä. Syy tähän on kokeiden helppo tarkastaminen, mietin vain kuinka paljon nykyiset koulut perustuvat samanlaisiin kokeisiin ja arvostelu perustehin.
Ilmoita asiaton viesti
On tavoitteita ja ”tavoitteita”.
Kun lukee näitä professorien tuottamia (erittäin runsaasti rahalla palkittuja) raportteja, ymmärtää hyvin, miksi mitään ei tapahdu.
Tässä esimerkki eräästä raportista (Koulutus ja sukupuolten tasa-arvo
Tekijät: Heli Kuusi, Ritva Jakku-Sihvonen, Marika Koramo): ”Ohjelmissa on tähdennetty sukupuolitietoisen opetuksen ja oppilaanohjauksen kehittämistä, tasa-arvoa edistävää kokeilu-, kehittämis- ja tutkimustoimintaa sekä stereotypioiden poistamista oppimateriaaleissa. Selvitys osoittaa, että opetustoimessa valtavirtaistamisen periaate ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla.”
Jos ymmärsit tuosta pätkääkään, siinä minun mielestäni sanottiin, että oppimateriaaleissa on enemmän miesten kuin naisten kuvia, historiassa kerrotaan enemmän niistä miehistä kuin naisista, jotka ovat vaikuttaneet maailmanhistoriaan, mieslöytöretkeilijöistä kerrotaan enemmän kuin naislöytöretkeilijöistä, miesnobelisteista kerrotaan enemmän kuin naisnobelisteista jne. Eli valtavirtaistaminen on jäänyt kesken, mitä ihmettä se sitten mahtaakaan tarkoittaa.
Tässä taas toinen esimerkki Elina Lahelman tutkimustuloksesta: ”Tyttöjen ja poikien koulumenestyksen arvostaminen: Tyttöjen poikia keskimäärin parempi opintomenestys ei ole mitenkään uusi ilmiö eikä mitenkään suomalainen. Sitä ei kuitenkaan aina ole pidetty ongelmana, vaan pikemminkin itsestään selvänä sukupuolierona, joka ei horjuta miesten valta-asemaa yhteiskunnassa.”
Siis poikien huonompi koulumenestys on itsestään selvyys, johon ei pidä kiinnittää mitään huomiota, koska se on kansainvälistä ja sen vuoksi hyväksyttävää. Sitä voidaan pitää hyväksyttävänä, koska miehillä on valta-asema yhteiskunnassa. Sitä valta-asemaa taas ei tarvitse erikseen todistaa mitenkään, sillä se on feministinen totuus, jota mitkään faktat eivät voi horjuttaa.
Kun lukee näitä raportteja, ei ihmettele yhtään, miksi ydinkysymykseen, eli poikien ja tyttöjen epätasa-arvoiseen kohteluun lopputulosten valossa, ei koskaan päästä käsiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän tästä helposti heijastuu sellainen näkemys, että jos pojat koulussa saavat tyttöjä huonompia arvosanoja, niin se on poikien syy, mutta jos naiset työelämässä saavat vähemmän palkkaa, niin se on miesten syy.
Ilmoita asiaton viesti
Uinuva agentti Halosella aikaa ompeluseurahommiin. Kun katsoo Ukrainan kriisiä, ymmärtää jopa korohoromiehenä miinojen merkityksen puolustuksessa. Tehtävä suoritettu, mutta ei vanhennu onneksi koskaan.
Ilmoita asiaton viesti
Pauli Sumanen:
”Vai onko teillä päinvastaisia kokemuksia keskustelusta koulujen tasa-arvosta? Moniko professori on syyttänyt tyttöjä itseään, jos he eivät opi?”
Olen seurannut alaa vuosikausia, eikä minulla ole ensimmäistäkään havaintoa yhdestäkään professorista tms. Suomessa, joka olisi jossain yhteydessä nimennyt tytöt itse syypäiksi omiin oppimisvaikeuksiinsa.
Ja aivan kuten tuot esille Pauli, niin nimenomaan pojat nimetään useinkin itse syyllisiksi oppimisvaikeuksiinsa ja huonoon koulumenestykseensä.
Ilmoita asiaton viesti