Työaika- ja palkkatilastotutkimuksia Tämä sivusto on yksi uusi kanava jakaa oikeata, tilastoihin perustuvaa tietoa miesten ja naisten työajoista ja palkoista. Olen ensimmäinen suomalainen tutkija, joka on tehnyt palkkavertailut ILO 100-sopimukseen perustuen "sama palkka samanarvoisesta työstä". Aikaisemmat palkkavertailut on tehty ilman samanarvoisen työn huomioonottamista, jolloin ne ovat jääneet ansiotasovertailuiksi.

Rinne kiertää budjettien vertailtavuutta

Antti Rinne ajaa kuin käärmettä pystyyn uutta Remontti Oy:tä. Asia ei ole minulle ihan uutta. Jo ex-puoluejohtaja SDP:n Paavo Lipponen oli samalla asialla. Budjettirahoituksen piirissä olevat investoinnit halutaan yhä enenemässä määrin hoitaa osamaksusopimuksilla tai leasingillä. Eli investoinnit eivät näy enää budjetissa, vaan ne näkyvät osamaksuvuosikustannuksina.

Paavo Lipposen hallitus aloitti osamaksut. Asialle keksittiin tietysti hieno nimi "elinkaarimalli", jotta veronmaksajat eivät tajuaisi, kuinka heitä höpläytetään. Kun aikaisemmin budjetista näki, kuinka paljon valtio investoi uusien teiden rakentamiseen, Lipponen ostikin Järvenpää-Lahti moottoritien osamaksulla (elinkaarimallirahoituksella). Kertainvestoinnista muodostui valtiolle rahoitusrasitusta 25 vuoden ajaksi. Jatkossa malli sai seuraavien hallitusten siunauksen ja meillä on nyt kolme osamaksulla ostettua tietä. Ne kaksi muuta ovat E18 Muurla–Lohja sekä E18 Koskenkylä–Kotka. Lisäksi yritettiin mallia siirtää rautateille. Hanke oli Pohjanmaan rata välillä Kokkola–Ylivieska (hankintaprosessi elinkaarimallilla keskeytettiin, toteutus valtion budjettirahoituksella).

Tässä välissä valtio (ja kunnat) ovat estäneet eri vuosien budjettien vertailun siirtymällä kaikessa mahdollisessa osamaksuun/leasingiin suorien investointien sijaan. Ei kai valtiolla ole enää omia autoja vaan kaikki on leasing-autoja? Samoin on yleensä laita tietotekniikkalaitteiden kanssa, jne jne.

Nyt Antti Rinne haluaa jatkaa pissimistä veronmaksajan silmään. Uudet koulut ja vanhojen koulujen peruskorjaukset halutaan siirtää "elinkaarimallin" piiriin. Sen sijaan, että budjetista näkee, että on investoitu kouluun 2 miljoonaa, siellä lukee, että "valtio ostaa Remontti OY:n kautta elinkaarimallilla seuraavien 25 vuoden ajan koulun infrakustannuksia 120 000 eurolla vuosittain".

Näin meitä huijataan. Mutta haitanneko tuo, kun meitä on huijattu samalla tavalla jo Lipposen ajoista alkaen? Lahden moottoritien rakentaminen Järvenpää-Lahti-välillä alkoi jo 1997, eli yli 15 vuotta sitten.

Jatkossa on odotettavissa, etteivät valtio ja kunnat osta enää mitään, vaan kaikki toteutetaan osamaksulla/leasingillä. Onko se veronmaksajien edun mukaista? Miksi tavallinen kansalainen ei siirry samaan? Mahtaisiko rahoittajan välistäveto olla esteenä? Miksi joku hullu ostaa auton, kun saman auton voi vuokrata tai leasata? Osamaksullakaan kukaan ei hevin myönnä autoa ostaneensa. Sehän merkitsee arkikielellä, että ostaja on ihan p.a.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Juha Hämäläinen

Tämä tekniikka on tuttu Kreikasta. Siirretään velkoja budjetin ulkopuolelle, koska ne eivät mahdu keinotekoisiin rajoihin, joita taas on mahdotonta noudattaa kenenkään! (edes Saksan, joka kikkailee samalla tavalla)

Tarkoituksen kertoo Schäuble itse:

https://www.youtube.com/watch?v=yB6eRCiN3ms

ja toinen ex-terveysministeri suoraan ytimestä kertoo kuka määrää:

https://www.youtube.com/watch?v=9Sdg68WpD94

Kenelle Aleximme tekee töitä ? Palkanmaksavalle kansalaiselle vai jollekin muulle, joka maksaa vielä lisää ?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset